söndag 16 februari 2014

Sista luckorna och dörrarna har monterats

Handfatsmöbeln med monterade luckor. Lite färg och handtag, sen klart.
Spegeln är den gamla som tagits tillvara och Nicklas och Mattias gjorde en
vacker ram med hjälp av samma foder som används till fönster och dörrar.
För varje dag som går, och för varje liten detalj jag grottar ner mig i när det gäller genuint och rustikt får jag också mer och mer avsmak för den stora industri som existerar - och blomstrar märk väl, när det gäller inredning och möbler. Alla verkar ha blivit som tokiga över att köpa nytt och göra om. Gammalt är inte värt något i gemene mans ögon. Om man då bara skrapar en aning på ytan till dessa nya möbler och inredningar så märker man rätt snart att det knappast är värt pengarna! Fusk fusk fusk - och konstgjorda ämnen på bekostnad av kvalité och miljö. Vi bygger också om, rätt mycket skall jag väl erkänna, men på något vis känner jag det inte så. För mig känns det som att vi tar bort sånt som inte hör hemma i hus (nya och giftiga material) och återställer till äldre genuina material som kommer hålla över tid och inte göra husets invånare sjuka.


Här väntar fönsterfoder, dörrfoder samt tak- och golvlist på att få några
strykningar med linoljefärg. Det höga fönstret har fått en grundstrykning
med grå umbra. Bara två strykningar kvar.
När det gäller vårt badrumsbygge gjorde Nicklas och Mattias ett fantastiskt jobb när de skapade fram badrumsmöbeln, särskilt eftersom min skiss var under all kritik - som vanligt. Nu har de sista dörrarna till skåpen monterats och väntar på att jag skall ta mig an att måla. Även skjutdörrarna i badrummet lät vi dom bygga i trä. Jag beställde skenor och tillhörande hjulvagnar (kanske heter något annat som jag glömt) och nu hänger de på plats. Väntar också på att få bli målade, men nu är det nära nära att vara klart. Än klurar jag på hur lösningen skall vara bakom dörrarna samt i nederkant. Men allt måste inte komma med en gång. När jag fått tänka klart lovar jag att där finns en gedigen lösning istället för trådsystem.


Platsbyggda skjutdörrar i rustik variant för att bryta av mot den ädla pärlsponten. På håll kanske de ser enkla ut, men jag
kan lova att det ligger hantverk bakom. När jag monterar ner för att måla kommer ett särskilt inlägg om dessa.


Även duschdörrarna är monterade. Vi valde att beställa en med clips som fästen istället för hela profiler. Dels ger clipsen ett renare intryck och gör att bården på väggen inte göms utan att ögat missar minimalt med mönster, dels känns inte duschen upptryckt i ett hörn och avgränsad på samma sätt som med profiler. Dessutom är det lättare att hålla rent fyra små clips än två hela långa profiler. Handtagen valde vi knoppar istället för avlånga, av anledningen att runda former är mjukare och går därmed fint ihop med blandaren och duschen som också är runda till formen och i samma ytbehandling (blank krom). För en tusenlapp extra kunde man få en ytbehandling som skulle göra att vattnet rann av snabbare och bildade mindre kalkfläckar. Som vanligt nu för tiden när jag hör något fiffigt säljargument för något 'bra' blir jag skeptisk. Jag undrade vad just dusarit (som behandlingen heter) är gjort av eller hur det framställs. Katarina på Rör & Bad var väldigt hjälpsam och fixade fram miljödeklarationen från Duschbyggarna´var inte nådig (duschväggarna kommer därifrån men är köpt via Rör & Bad i Visby). Extremt miljö- och hälsofarlig under hela processen! Och detta förväntas att man skall ha nära sitt avlopp - och med tiden 'försvinner det' (mystiskt, vart?) och behöver bättras på. För bara en tusenlapp extra - men vänta - det är väl JAG som skall ha betalt om det skall vara gift i min närmiljö?! Nja, jag vill då INTE ha dessa farliga gifter i marken intill mig så jag sa tack-men nej tack. Helt klart glas fick det bli helt enkelt - inte svårare än så! Och för fläckarna har jag ett litet knep. Sprayflaska med ättika och citron. Men spola ordentligt efter så inte golvbrunnar etc rostar....

Badrummet sett från andra hållet. Här är också foder och lister som väntar på färg. Duschdörrarna monterade. Notera
fästena som clips istället för hela profiler. Gjorde mycket för mönstret i bården. Knopparna är runda för att följa
framförallt formen i blandarna och takduschen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar