torsdag 29 augusti 2013

Linisolering - till vilken nytta? För att det är självklart!


Har du hört talas om linisolering? Några av er kanske, men inte så många skulle jag gissa. Jag har själv, trots att jag tycks vara engagerad i mycket och gilla ekologist, inte riktigt orkat läsa på om varför. - förrän nu när vi skall bygga. Jisses - nu är det för mig obegripligt (nåja, jag fattar ju att det är enkelt) att man överhuvudtaget ens tänker tanken att isolera hus med glasfiberull eller än värre, cellplast (som vi tyvärr la i grunden, hade jag vetat detta hade jag lagt exempelvis cellglas istället).

Följande går att läsa på ekobyggportalen.se gällande mineralull och cellplast (finns information om fler material)

"Mineralull/Glasull förbrukar extremt mycket energi vid framställningen eftersom sten smälts under mycket hög temperatur. Sveriges energiförbrukning för framställning av mineralull uppgår till hisnande siffror. För att kunna göra en riktig bedömning av den energisparvinst en isolering kan ge — då måste också energiåtgången vid framställningen räknas med.
Ingen kalkyl kan bara grunda sig på plustalen medan minustalen inte räknas med. Balansräkningsresultatet blir då ofta förvånansvärt negativt. Enligt vissa beräkningar skulle en svensk kärnkraftreaktor kunna stängas om man lade ner den svenska produktionen av mineralull.
Produkten avger dessutom hälsoskadliga fibrer. Det leder till en mycket dålig arbetsmiljö för de som ska utföra isoleringen. Lösullsisolering är värst. Isoleringen tros vara en betydande orsak till att byggnadsarbetare drabbas av sjukdomen kol.
Dåligt inkapslade fibrer kan även komma ut i rumsluften och verka irriterande på luftvägar och ögon för de boende. Värst är det när isoleringen inte är inplastad alls till exempel i undertaksplattor eller som drev runt dörrar och fönster. När vinden drar genom isoleringen lösgörs fibrer som sprids i inomhusluften. Vid brand avges fenol och mineralullen innehåller också farliga isocyanater."

"Cellplast (polystyrol) framställs i likhet mineralullen i en mycket energikrävande process. Det innehåller styrol och giftiga flamskyddsmedel. Styrol misstänks skada arvmassan och är dessutom ett starkt nervgift. Därför måste polystyrol lagras minst i två månader efter framställning innan det får säljas. Under hela sin livstid avger de pentan som bidrar till sommarsmog. Cellglas är ett bra alternativ vid grundisolering."

Utbygget sett inifrån. Här är gamla dörren utflyttad och väggarna har börjat isoleras med linull.
Så i väggar och tak har vi valt att beställa linisolering. Doftar gott (som nyskördat ängshö ungefär) och kliar inte. Dessutom avger det inga giftiga beståndsdelar och micropartiklar. Känns bra att vi skyddar barnen från det!

Det som är speciellt utöver miljö- och hälsoaspekten är att den måste sågas med vinkelslip då den består av långa naturfibrer som är svåra att få av. Går att riva den för hand om man skulle vilja men inte skära. Det går heller inte (eller är åtminstone svårt) att göra några eftergenomföringar, så alla hål, för el tex måste göras först eller isoleras runt snarare. Sen är priset en annan sak, vi betalade ungefär tre gånger så mycket som vanlig isolering - men det är det absolut värt om man tänker på vilka hälsovinster man får!

3 kommentarer:

  1. Hej. Har också läst på om olika isolering och har även jag kommit fram till att Linisolering är det bästa för hälsan. Jag undrar hur uppbyggnaden av isoleringen ser ut i väggen? använde ni någon luftspalt? vissa säger att det måste finnas med och vissa menar att med linisolering så funkar det bra utan. hoppas du kan hjälpa mig med ett svar.
    mvh stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan,
      så roligt att vi blir fler som gillar linisolering!
      Jag skulle vilja lyfta det i sin helhet eftersom svaret är mer komplext än ett ja eller nej. Jag skall utveckla vidare nedan men kort sagt kan man säga att luftspalten är överflödig om du använder material rakt igenom som andas.
      Luftspalten uppstod inom byggnadstekniken när man började använda plastfärger att stryka fasaderna med. Alkyd- och akrylatfärger är täta färger som inte tillåter väggen att andas, och eftersom det alltid finns fukt i virke måste den fukten ta vägen någonstans. Luftspalten har den uppgiften att vädra ut fukten bakom panelen. Målar du med traditionell linoljefärg eller slamfärg som båda bara innehåller naturliga ämnen får du en sund vägg som tillåts andas, och alltså behövs således inte heller luftspalten. Så frågar du mig kan man om man tar hela detta tänk i beaktande skippa luftspalten! Men vill man ändå vara på den säkra sidan kan man göra en minimal luftspalt på bara någon mm, ifall att någon i framtiden skulle få för sig att måla huset med en inte lika snäll färg.

      En sund vägg på ett trähus som vårat anser jag ser ut så här inifrån och ut;

      linoljefärg
      innerpanel
      råspont
      regelstomme/linisolering
      vindpapp eller råspont
      (här kommer i så fall en smal luftspalt)
      ytterpanel
      linoljefärg

      Så linisolering är alltså inte direkt kopplat till luftspalten utan snarare väggens konstruktion och förmåga att andas. Men alldeles oavsett luftspalt eller ej är att linisoleringen är ett betydligt trevligare och sundare material än tex glasfiber eller cellplast. Linisoleringen doftar gott och kliar inte och den släpper heller inga gifter ifrån sig om den skulle utsättas för drag (så som tex glasfiber gör).

      Jag hoppas jag har kunnat ge dig lite hjälp på din väg i tankar om hållbart bygge. Jag önskar dig lycka till - och hör gärna av dig igen om du vill diskutera mer :-)

      //Marléne Jesperland

      Radera
    2. Hej
      Tack för svaret! Det låter väldigt sunt med den uppbyggnaden du beskriver. Vi tänkte nämligen isolera ett par kattvind som vi har, det blev väldigt kallt och dragit under dom kalla veckorna vi har haft. Så det blir snedtak och gavlar främst som vi ska ge oss på. Eftersom huset är från -37 så är det inte mycket som stoppar vindarna och kylan. Taket är ett standard med tegel utan isolering med masonit längs in, väggarna är innefrån, masonit, några sorts träskor, panel och utan på det finns en tegelfasad som lades på -74. Därför känner jag att linisolering passar bra, rätta mig om jag har fel :) vi har målat alla rum med Aurora färg som är utan gifter och vi tänkte fortsätta på den linjen, lite dyrare är det men vi pratar ju ändå om en ens egna hälsa och då kan man läggs ett par kronor extra. / Stefan

      Radera