torsdag 20 juni 2013

Gamla fönster och dörrar hittade!

Undrar hur många timmar jag ägnat åt att på nätets alla begagnatsajter leta gamla dörrar och fönster. Många har nätterna varit för att finna rätt proportioner, ålder och egenskaper. Nu äntligen äntligen har jag hittat vad jag sökt. Två fönster till nya farstun, tre fönster till badrummet, en glasad gammal pardörr och två gamla storfönster till gästrum och tvättstuga. Det klart, de kräver ju en hel del kärlek för att bli fina, men det kommer bli fantastiskt!

Dörren till badrummet trodde jag att jag skulle få specialbeställa, men den var faktiskt den första av alla fönster och dörrar jag till slut köpte. Fanns på blocket för 3800:- i trakterna kring Uppsala. Blev överlycklig när jag såg den på bild - 'där är den ju' tänkte jag! Tror klockan var närmare 03 på natten när jag skickade ett sms om att jag ville köpa dörren och ställde sen klockan på morgonen för att ringa och säga att jag tar den osedd. Säljaren var vänlig och jag fick köpa den osedd, förde över pengar och satte sen Fredriks föräldrar i arbete att hämta den. Lycka, samtidigt som det var nervöst. Tänk om man blir blåst, tänk om den inte håller måttet, tänk om skicket är......

Fönsterna hittade jag alla via Nacka byggnadsvård (för övrigt värt ett besök, deras lager på gamla fönster och dörrar är stort!). Två var i sämre skick, varav ett riktigt dåligt - men med mycket kärlek kommer även dom att bli vackra!

Undrar hur många tusen fönster och dörrar jag tittat på på nätet. Men vad gör man inte för att hitta rätt!?
Det här är också ett sekelskiftesfönster med lösa innerbågar och munblåst glas. Kommer bli placerat i norra delen av badrummet och samsas med två stycken av den bågen som anas uppe till höger i bild. Dessa två kommer ha en placering på var sida glasdörren i badrummet.

De här två sekelskiftesfönsterna är kopplade och extra djupa då de förmodligen varit englasfönster från början. Dessa kommer bli placerade i farstun tillsammans med den ursprungliga dörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar