tisdag 28 maj 2013

Trappen borta och putsen av!

Så här ser det ut innan vi börjar knacka puts och göra åverkan...
Nu är trappen bortbilad, taket över gammelfarstun borta och putsen avknackad. När vi kommit så långt hittade vi precis som jag misstänkte, att det varit en gammal liggande panel på ursprungshuset. Någon gång mellan 1870-1930 har man sedan hoppat på trenden med stenhus och reverterat huset. På den tiden ansågs stenhus finare än trähus varvid de som ville hänga med och hade råd, reverterade husen för att ge sken av att vara ett stenhus. På träfasaden fäste man en matta av vass för att få den väldigt blöta spritputsen att fastna. Jag kan minnas från när jag var liten att huset var spritputsat och färgat ljust grönt. I samband med att man gjorde nya utbygget på 80-talet putsade man dock in allt i samma slätare puts. Jag har varit lite osäker på hur långt jag har velat gå tillbaka. Vill jag ha tillbaka spritputsen eller vill jag gå ännu längre att jag vill ha tillbaka träfasaden. Det är ju sällan så att ett hus byggs och sedan lämnas orört. De allra flesta hus är ju i ständig förändring genom att människor som lever och bor på platsen också gör något. Så, vilken epok vill vi bevara eller skapa. Även om jag älskar stenhus så har jag ändå kommit fram till att det får bli det ursprungliga, med liggande träpanel...

Här är taket, trappen, räcket och putsen borta...






Från en annan vinkel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar