fredag 8 maj 2015

Rabarberpaj på späd rabarber skapar sug efter stora rabarberland


Flera knölar
Idag tog jag barnen med mig med min kära skördekorg under armen (Eliza från Astugårds är perfekt då den har nerböjda kanter och långa saker får fin plats) för att skörda årets första späda rabarber. Vi skulle få mamma och syster på besök, och eftersom rabarbern en gång varit mammas tänkte jag att det skulle vara fint att bjuda på paj med dessa som ingredienser. Dagen bjöd också på strålande väder så barnens trädgårdsbord och tillhörande parasoll åkte fram. Ett av syftena med att gå till rabarbern var också att inventera knölarna. Vi tänkte dela på dom för att maximera skörden, och vi behöver veta ungefär hur stor plats som krävs. Till min glädje hittade jag hela 22 knölar! Det blir ett rätt stort land...
Stånden står tätt och kirskålen kämpar och konkurrerar om näringen
 Till gården i Solbjärge hade jag fått en knöl av mamma som vi sedan efter ett år delade på och fick åtta. Av grannarna där fick vi också några knölar av sorten Victoria, och dessa två tillsammans gav riklig skörd. När vi sedan flyttade därifrån tog vi givetvis med oss av dessa två sorter som då vid tillfället ytterligare förgrenat sig. I det landet har vi nu elva stånd, så totalt blir på tomten omkring trettio stånd rabarber. Underbart!

Ljuvligaste rabarbersmulpajen!
Och hur gick det då med pajen - jo den blev alldeles ljuvligt underbar med mycket smak. Man tjänar verkligen på att skörda rabarbern tidigt när den är späd. Har man bara lite brukar man gärna vilja spara tills den växt till sig. Därför känns det bra att vi kommer få så det räcker och blir över framledes. För har man mycket, då kan man också unna sig att plocka och skörda de bästa medan de är små. Här kommer det bästa enklaste receptet från mig:

Ingredienser:

Rabarber skuren i bitar som väl täcker formens botten
1dl socker (eller efter behag) att strö över

3dl vetemjöl
1dl socker
125g smör

Knådas till en smuldeg och strös över rabarbern
Vill man toppar man med några mandelflarn

Gräddas mitt i ugnen på 225 grader i ca 30 min eller tills den börjar få en gyllenbrun färg

Låt svalna något och njut den med en riktigt god och enkel vaniljsås eller glass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar