torsdag 21 mars 2013

Mycket känsla i köket!

Idag har vi haft ytterligare en härlig dag i köket, Benjamin och jag. Lilla skrutten skall nog bli bagare eller kock när han blir stor för en av de bästa sakerna han vet är att få vara med och röra i kastruller och bunkar och hjälpa mamma att baka.

Jag älskar känslan av att få arbeta med härliga material. Till alla jäsbak hemma använder jag mig av den gamla kära emaljerade Kockums-bunken jag fick av mormor när jag fyllde tjugofem. Det var för övrigt en av de bästa födelsedagspresenterna jag fått, en gammal sliten bunke med alla behövande ingredienser till ett bullbak - vackert inslaget med ett härligt snöre och ett recept. Kärlek!
När degen jäser brukar jag ha två dukar, en i härlig bomull, vit med röda ränder som är ärvd från Fredriks mormor (också kärlek) samt en i grov lin från Axlings.

En annan bra sak som jag gillar skarpt i köket är den härliga degskrapan från Iris Hantverk. Den är förutom hantverksmässigt tillverkad, också utrustad med en vass kant och en rundad kant, för att skrapa ur bunken. Fiffigt! Finns naturligtvis också att köpa i nätbutiken... - precis som den handdragna brödpenseln i trä och naturfiber och grova handduken i lin från Axlings. Unik känsla när man vet att någon gjort den med händerna.

Här är några tips till er som tycker att det är jobbigt att göra rent degbunken;

  • Överflödigt mjöl skrapas ner i bunken och används som 'borttagare'. På så vis lossnar lätt allt kletig deg som sitter kvar på kanten.
  • Diska därefter grovt med kallvatten och en disktvaga. Kallvattnet gör att det inte blir segt och kladdar fast utan istället klumpar sig och åker av. Disktvagan är grov och styv som hjälper till att ta bort sånt som ändå inte vill lossna.
  • När det mesta är borta, diska med varmt vatten och mjukare diskborste vid behov.
Smidigt - enkelt - och rustikt!

Ovan nämnda saker finns att köpa hos Astugårds nätbutik.
Handdragen brödpensel i trä och naturfiber.
Från Iris Hantverk - finns hos Astugårds.

Fiffig degskrapa med en vass och en rundad kant för att komma åt på alla ställen:
Från Iris Hantverk - finns hos Astugårds.

Rustik disktvaga, dubbellindad av de blinda.
Finns hos Astugårds.

Härlig grov linnehandduk med en rå kant. Tillverkad i 100% lin. Riktigt bra uppsugningsförmåga om den används som torkhandduk för händerna! Från Axlings Linne - säljs av Astugårds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar