måndag 30 september 2013

Höstens glädje...

Allt sedan flytten från Solbjärge har nästan allt fokus legat på vårt bygge samt den nya butiken. Det gör att jag inte riktigt hunnit med att pyssla och pynta eller att ens ta hand om trädgården som jag borde. Har inte ens blivit höstplanteringar i år, men till nästa år blir det desto mer. Här är några planteringar från Solbjärgetiden.
Jag älskar vitt - även på hösten!
Här har jag satt en hel kruka med bara vit ljung för att få ett enat intryck. I krukan nedanför samsas silvergirlang och vitt prydnadskål med grön vinterhärdig murgröna.
Tre skapar en helhet. I nedersta krukan är olika sorters sempervivum som nästan omöjliga att ha ihjäl.
De överlever så gott som det mesta, torka såväl som sträng kyla.
De som möjligen skulle kunna ha ihjäl dom är övervattning... Dekorativt i sin helhet!

Prydnadsgräs är roliga att arbeta med och ger ett sirligt intryck.

Vid gången på väg in valde jag trots allt att ha ett par olika sedum i rosa tillsammans med det vita.
 Tips för att skapa vackra planteringar:

  • Använd ett vackert planteringskärl (eller flera), gärna rustika som krog eller terrakotta eller gjutjärn.
  • Komponera ihop till en helhet och försök hitta ett mönster. Färg, form, kontrast eller något annat.
  • Arbeta i olika höjder för ett dynamiskt intryck.
  • Skapa en lugn bas med grönt av olika slag. Murgröna är min absoluta favorit, men andra som grön ljung, picea, alun eller enar är också utmärkta.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar