fredag 4 oktober 2013

Nya farstugolvet på väg in

Det har varit många turer kring vårt golv i nya farstun. När jag ännu var i skissarstadium och satt i vintermörkret i Solbjärge kändes det självklart att lägga samma golv i nya farstun i Salthamn som vi hade i finentrén i Solbjärge. Där låg ett golv av kalkstensflis i olika stora bitar. Detta var en avstickare från byggnadsvård då det inte alls var vad man la in förr. På sin höjd använde man handslaget tegel eller terrakotta om man inte hade trägolv. När det gäller golv har jag tidigare valt att avvika från tidigare byggnadstraditioner av den anledningen att det ligger värmegolv under. Att jag gärna vill ha kalksten beror på att det ger en härlig lokal anknytande touch.

Flisgolvet i Solbjärge. Olika stora bitar ger liv
Stor variation på bitarna i kalksten. Så här vill jag ha golvet i Salthamn också. Det enda som verkar bli rätt är materialet, kalksten.



Vi beställde kalkstensflis från Burgsvik då de hade på lager och Slite stenhuggeri som också levererar inte prioriterade just flis utan hade över tre månaders leverans. Fredrik kopplade bilen för snickarnas släp och åkte ner. Blev stoppad av polisen som hade flygande besiktning - gick bra. Ringde dock hem till mig och hade vissa funderingar kring om det blev överlass eller inte och i så fall vilken väg han skulle ta hem. Körde sakta för det kändes TUNGT sa han..... Och visst, hela tio kvadratmeter sten väger en del, så kanske var det väl överlass....

Väl hemma och lättad visar Fredrik mig stenen - och ser till min stora besvikelse att stenen är ytterst ojämn i kvaliten. Inte nog med att den är i två kvm stora block att hugga till själv, den varierar både i tjocklek från 1-2cm och i ytan från räfflig och råsågad till högblank polerad. Kan inte lägga in det helt enkelt, oavsett pris! Det kostade 800kr kvm så visst skulle man kunna ha lite högre krav på kvalite? Reklamerade stenen och packade ihop barnen för att åka till Slite och se i deras utställning. Hittade då en sågad platta i fallande längder 'som fick duga'. Med blästrad yta skulle den se lite antik ut. Har tidigare beställt en bänkskiva därifrån men som ännu låg i orderstatus. Gjorde helt enkelt om den ordern till en golvorder istället så att vi skulle kunna få plattorna lite tidigare.

Istället är det så här det blir. Kanske samma färg, men ett mycket stelare intryck...
När det nu väl kommit ser jag att det inte är tillräckligt blästrat utan är alldeles för slät yta. Besvikelse igen! Men den här gången är det dock 'bara' en ytbehandling som är felaktig så jag får grotta vidare i hur det kan ha blivit så. Det kanske går att ruffa till ytan lite i efterhand, för nu finns tyvärr inte tid att vänta ytterligare tio veckor på nytt golv. Såg på Mattias och Nicklas att de blev uppgivna när jag sa att det var fel - det också... Men men, fortsättning följer på hur det blir med behandling och så vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar