söndag 17 november 2013

Att byta norrfönster - rätt eller fel - äntligen anar man varför!

Hemma har det från byggets start varit lite meningsskiljaktigheter om norrfönsternas eventuella byte. De som förvisso från början var fullt funktionella (och täta enligt sambon) har jag velat byta ut av en hel rad skäl. Det är väl knappast någon nyhet då jag stött och blött det lite här på bloggen, och för att inte tala om våra stackars snickare som ena dagen fått order av mig att byta ut dessa funktionella mot de gamla skraltiga som inte bara saknade en del rutor utan faktiskt kräver sin hand med kärlek och andra dagen av Fredrik att behålla de som satt. Total förvirring i bygget - fast ändå inte. Min vision har varit fast. Att få hela huset att hänga ihop men med en tydlig avgränsande del som ett genomtänkt och genuint tillbygge. Nu äntligen anar jag själv framför mina ögon och inte bara i planerna vid skrivbordet på nätterna, att det jag till slut bestämde och hela tiden hävdat skulle bli  - faktiskt stämde. Här syns (med lite fantasi och om man tänker bort att panelen ännu skall bytas och allt skräp bort) att man får även norrvinkeln att flyta ihop med gammelhuset på ett vackert sätt genom att byta till gamla fönster i rätt storlek, profil och glas. All karaktär på plats! Förutom lite fönstervård då.... ;-)
Nedervåningen i norrvinkeln får samma storlek på fönsterna som gammelstugan.

Här syns tydligare att undervåningen harmoniserar bättre med gammelstugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar